سریال صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان – ۷

سریال صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان

سریال صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان - قسمت هفتم

قسمت هفتم

عوامل اصلی در ساخت کارخانه خوراک دام، طیور و آبزیان

طراحی چیدمان مناسب کارخانه

چیدمان مناسب کارخانه اولین قدم جهت رسیدن به یک‌ پروژه تولید خوراک باکیفیت است. محل قرارگیری کارخانه، حفاظت از محیط زیست، طراحی سیستم نظارت بر ایمنی، تکنولوژی فرآیند و تقسیم‌بندی کارکرد کارخانه باید در جهت برطرف کردن الزامات فرآیند تولید، سیستم اطفای حریق، محیط زیست و برنامه‌ریزی شهری باشد.
گازهای تولیدی حاصل از بخش‌های آسیاب کردن، خنک کردن و خشک کردن در کارخانه خوراک باید به صورت مرکزی خنک شوند و جهت دستیابی به استانداردهای انتشار گاز، توسط کربن فعال و تجزیه شیمیایی اشعه ماورا بنفش تصفیه شوند. برای از بین بردن آلودگی صوتی، باید از عایق صوتی و مصالح عایق لرزش استفاده کرده و صدا خفه‌کن در قسمت‌های داخلی و بیرونی لوله‌های فن‌ها نصب نمود. جداسازی آب باران، تولید و فاضلاب داخلی در کارخانه خوراک توسط مخازن رسوبی مناسب باید از قبل برنامه‌ریزی شود. فاضلاب از مخازن رسوبی خارج شده و سپس تخلیه می‌شود.


طراحی فرآیند دقیق و باجزئیات

یک برنامه‌ریزی دقیق فرآیند شامل انبار، انواع مختلف مخازن خوراک، خط لجستیک، میکس کردن مواد اولیه، آسیاب کردن و پلت کردن، انبار و تحویل محصول نهایی، انبار و افزودن روغن، دیگ بخار و ترانسفورماتور، سیستم اتوماسیون برقی، شخصی‌سازی(مطابق با نیاز) جزئیات پروژه می‌باشد و کارخانه‌های ایمن، اتوماتیک، بهینه، تمیز، سبز(آلودگی حداقلی محیط زیست) را تضمین می‌نماید.


کنترل دقیق W B S در ساخت پروژه

در جهت حداقل کردن میزان ضایعات و بهبود کیفیت تولید، می بایست سعی در کنترل هر بخش، تجهیزات و قطعات یدکی داشت.
هنگام کنترل و مدیریت فرآیند مهندسی خوراک، ۲۵۵ نقطه اصلی(گره) وجود دارد تا کاملا پیشرفت، ایمنی و کیفیت ساخت را کنترل کند.
از هر پروژه می‌توان یک مقایسه جانبی به دست آورد که به صورت خودکار نرخ پیشرفت پروژه را نشان داده و داده‌های شهودی در اختیار مدیران قرار می‌دهد.

سیستم کنترل کیفیت مطابق با استانداردهای بین‌المللی

استفاده از نرم‌افزار پیشرفته در طراحی ماژولار و پارامتری، مدل نمایشگر سه بعدی و سیستم کنترل کیفیت، که به صورت اتوماتیک نقشه‌های پروژه، بخش‌ها و قطعات پیش ساخته غیراستاندارد پروژه را تولید می‌کند.
۸۶ دسته اصلی و ۴۵۰ قطعه پیش ساخته با ماژول‌های استاندارسازی شده سه بعدی برای از بین بردن خطاها، کاهش پسماندها، عملکرد و نگهداری راحت‌تر می بایست در یک کارخانه مدرن طراحی شود.
از نکات مهم در احداث کارخانه، استفاده از قطعات پیش‌ساخته است،‌ که زمان کوتاه‌تر نصب و کیفیت بالاتر هنگام مونتاژ در محل را تضمین می‌کند.

نوآوری بیشتر برای کارخانه هوشمند

نوآوری در جهت داشتن کارخانه هوشمند توسعه فرآیند تولید خوراک را تسریع می‌کند. سیستم تدارکات هوشمند، انبار، تولید، مدیریت کیفیت و غیره و همچنین خدمات عملیاتی و ‌مدیریتی عالی بر این اساس از نیازهای یک کارخانه هوشمند است.
برای داشتن کارخانه فاقد گرد و غبار جهت دریافت مواد اولیه، از تخلیه هیدرولیک، دستگاه بسته‌بندی به صورت اتوماتیک و انتقال مواد پودری از سیستم های فن و پالس فیلتر مرکزی استفاده می‌شود. در بخش آسیاب کردن عملیات های اتوماتیکی همچون حذف شن، سنگ و فلزات،تعویض بدون توقف الک، اندازه‌گیری دمای یاتاقان و نظارت بر لرزش می‌باشد.

از ترازوهای توزین با دقت بالا در فرآیند مخلوط نمودن مواد استفاده شده و اضافه کردن خودکار روغن، تنظیم شکاف رولر در قسمت پلت کردن، تنظیم خودکار رطوبت و همچنین دفع پسماندها در قسمت خنک کننده باید مهیا باشند.
از نمونه کارخانجات هوشمند که توسط شرکت سماگسترکهن نما ینده انحصاری شرکت ژنگ چانگ در ایران به بهره برداری رسیده میتوان به :
کارخانه سپید ماکیان در رشت
کارخانه گرگان و دشت در گرگان
کارخانه دانه چین شمال در آمل
کارخانه رشید دانه در ایذه
کارخانه بهریز دانه کویر در نائین اشاره کرد.


با قسمت های بعدی سریال همراه ما باشید.
اگر تازه به ما پیوسته اید، قسمت قبلی را می توانید در همین پیج پیدا کنید.

این مجموعه توسط شرکت سماگسترکهن نماینده انحصاری شرکت بین المللی ژنگ چانگ، تولید کننده تجهیزات کارخانجات خوراک دام و طیور تهیه شده است.

لینک قسمت ششم سریال به نام “زنجیره تولید خوراک”

1 دیدگاه

  1. […] لینک قسمت هفتم سریال به نام “عوامل اصلی در ساخت کارخانه خوراک” […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *