سریال صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان – ۶

سریال صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان

سریال صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان - قسمت ششم

قسمت ششم

زنجیره تولید خوراک دام، طیور و آبزیان

در قسمت های قبلی سریال صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان، از اهمیت کیفیت گفتیم، اینکه بشر برای تامین غذا و فرار از قحطی در عصر جدید، به پرورش صنعتی دام وطیور و آبزیان روی آورد، پس از حدود یک قرن اکنون دانسته، که در این صنعت جهت افزایش بهره وری، حفظ محیط زیست و در نهایت بهبود صنایع غذایی ناچار به افزایش کیفیت تولید است.
حدود ۸۰ سال پیش توسط محققی به نام پاتتن، اثرات مفید فراوری خوراک دام، طیور و آبزیان و اهمیت ایجاد زنجیره تولید خوراک گزارش شد و تاکنون محققان زیادی بر آن تاکید کرده اند.


خوراک به صورت پودری، کرامبل و پلت، فراوری کامل می شود، فراوری سبب می شود تا دام هنگام صرف خوراک انرژی کمتری به کار برد، در نتیجه انرژی بیشتری جهت رشد یا تولید در دسترس خواهد داشت، ضمن اینکه برخی اجزای جیره قبل از اینکه به صورت مخلوط درآیند، نیاز به فراوری دارند تا به بالاترین حد سودمندی خود برسند.
اصلا فراوری خوراک یعنی چه؟ به صورت خیلی خلاصه، خرد و آسیاب کردن، مخلوط یا میکس کردن، پختن، غربال، پلت کردن، پودر کردن، اکسترود و … یعنی فراوری کردن.
خرد کردن و مخلوط کردن ساده ترین نوع فراوری است که در تمام جیره ها استفاده میشود اما اما مراحل دیگر متاسفانه خیلی مواقع انجام نمیشود، در صورتیکه برای مثال جیره پلت به خاطر طی کردن فراوری کامل تر، ضریب تبدیل و نتیجه بهتری دارد.

خلاصه

در صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان؛ دریافت، ذخیره، آسیاب، بچ گیری، میکس، پلت، کولینگ، غربالگری و بسته بندی مراحل فراوری کامل برای جیره پلت هست که در قسمت های بعدی هرکدام از این مراحل و تاثیرات آنها بر جیره را بررسی میکنیم.
با ادامه این سریال همراه ما باشید.
اگر تازه به ما پیوسته اید، قسمت قبلی را می توانید در همین سایت پیدا کنید.

این مجموعه توسط شرکت سماگسترکهن نماینده انحصاری شرکت بین المللی ژنگ چانگ، تولید کننده تجهیزات کارخانجات خوراک دام و طیور تهیه شده است.

لینک قسمت پنجم سریال به نام “کیفیت خوراک”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *