سریال صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان – ۴

سریال صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان

سریال صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان - قسمت چهارم

قسمت چهارم

تولد صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان

تا سال ۱۸۸۰ میلادی دامداران بصورت کلی وابسته به علوفه و غلاتی بودند که در مزرعه خود کشت کرده و ازآنها برای تغذیه دام و طیور خود استفاده می نمودند، همانطور که در قسمت قبل اشاره شد، افزایش روز افزون جمعیت و قحطی های بی سابقه، بزرگترین تهدید بشر بود تا جایی که پیشرفت علم تغذیه به کمک انسان آمد و قادر به شناسایی ویژگی های مواد خوراکی و اهمیت نقش فرآوری برخی از مواد اولیه گردید.

خوراک گلوتن ذرت اولین بار در سال ۱۸۸۲ تولید شد، با تکامل انقلاب صنعتی دستگاه های تولید و فراوری مواد غذایی پشت سرهم ساخته می شد و شکل کنونی خوراک دام نیز نخستین بار در سال ۱۸۹۴ توسط ویلیام هولینگتون دانفورت تولید گردید، در طی این سال ها موادی مانند سبوس، تخم پنبه، گلوتن، ذرت، پودر استخوان، پودر ماهی و کنجاله سویا مورد استفاده قرار می گرفت و انواع ویتامین ها، مواد معدنی، آنزیم ها و … به خوراک دام و طیور اضافه گردید. به این ترتیب صنعتی نوین متولد شد و از سال ۱۳۴۵ نیز پای به ایران گذاشت.

پس از تولد

نکته جالب تاریخچه صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان اینجاست که نیاز به محصول با کیفیت تر، سبب ساخت دستگاه ها و ماشین آلات به روز و با کیفیت تر می شد و این موضوع سبب رشد پلکانی صنعت خوراک دام و طیور گردید و در نهایت انقلاب صنایع غذایی و پایان قحطی را رقم زد، و این پیشرفت همچنان ادامه دارد. همانطور که میبینید کیفیت علاوه بر مزایایی که در قسمت دوم گفته شد، ابزار غیرقابل انکار عصر تکنولوژی است.

به عنوان یک صنعتگر، برای عقب نماندن از رشد پرشتاب تکنولوژی، حفظ منافع خود و همچنین تاثیر مثبت بر جهان حال و آینده، شایسته است قدری دوراندیشی کنیم، در قسمت بعدی و قبل از ورود به دنیای صنعت خوراک دام و طیور، یکی از تاثیرات مثبتی که میتوانیم بر جهان داشته باشیم را بررسی می کنیم
اگر تازه به ما پیوسته اید، قسمت قبلی را می توانید در همین پیج پیدا کنید.
با قسمت های بعدی همراه باشید

این مجموعه توسط شرکت سماگسترکهن نماینده انحصاری شرکت بین المللی ژنگ چانگ، تولید کننده تجهیزات کارخانجات خوراک دام و طیور تهیه شده است.

لینک قسمت سوم سریال به نام “امنیت غذایی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *